Verzendkosten slechts 4,95 in NL
Gratis bezorging vanaf 70,-
Persoonlijke inpak/cadeau- service

7 tips voor een optimale slaapomgeving voor jouw baby of kindje

gastblog

Gastblog door: Marieke – Slaapcoach bij Studio Uil

Of je je pasgeboren baby nu lekker bij je op de kamer hebt slapen, of toch al in een wiegje in zijn eigen kamertje… Of je je peuter af en toe bij jou in bed laat slapen of juist niet... Of je dreumes nog in een ledikantje slaapt of al in een peuterbed… Het maakt niet uit! Doe vooral wat goed voelt voor jullie, volg je gevoel. Er is geen goed of fout, ieder kindje is anders en iedere ouder is anders.

Je wilt natuurlijk wel dat je kindje in een fijne omgeving slaapt. Een fijne slaapomgeving draagt bij aan goed slapen en een goede nachtrust.

Inhoud “7 tips voor een optimale slaapomgeving voor jouw baby of kindje”:

  1. Temperatuur
  2. Veilige slaapplek
  3. Juiste slaapkleding en beddengoed
  4. Schone frisse lucht
  5. Zacht nachtlampje
  6. Verduistering
  7. White noise

Daarom geef ik je 7 tips voor een optimale slaapomgeving voor jouw kindje.

1. Temperatuur

De beste temperatuur voor een kindje om in te slapen is tussen de 16-18 graden. Dat lijkt koud maar is echt de beste temperatuur. Je wilt de babykamer of kinderkamer dus lekker koel houden. In zomer lukt dat natuurlijk niet altijd, zorg er dan voor dat je de gordijnen/luiken dicht houdt overdag en eventueel ’s avonds de kamer laat afkoelen. Of maak gebruik van een ventilator of airconditioning. Daarbij zou ik deze liefst niet de hele nacht aan hebben staan in de kamer. Als dat wel nodig is, laat deze dan niet gericht zijn op jouw kindje en zorg ervoor dat er geen tocht is.

2. Veilige slaapplek

Een veilig bedje is uiteraard belangrijk. Denk aan een wiegje, een co-sleeper als je graag samen met je baby slaapt of een ledikant. Denk hierbij ook aan het type matras (ademend), maak geen gebruik van een bedomrander en zorg vooral bij een kleine baby ervoor dat er geen losse dingen in het bedje liggen zoals knuffeltjes of doekjes. Slaap je samen met je kindje in jouw eigen bed? Kijk dan goed hoe je dat op een veilige manier kunt doen. Tips hiervoor vind je op mijn website onder blogs.

3. Juiste slaapkleding en beddengoed

Zorg voor ademende slaapkleding, liefst van natuurlijke materialen. Deze zorgen ervoor dat je baby het in de zomer niet te warm heeft en in de winter niet te koud. Zelf adviseer ik vaak een pyjama, romper en slaapzakje van wol of wol in combinatie met zijde. Deze materialen kunnen overigens ook fijn zijn voor kindjes met eczeem. Gebruik liever ook geen waterafstotend beddengoed of bijvoorbeeld alleen onder het lijfje.
Qua slaapkleding kun je ook denken aan een inbakerzakje. Deze kan je baby geborgenheid geven en helpen bij het slapen (bouw dit af zodra je baby kan rollen). Een lakentje erover heen kan eventueel ook. Zorg ervoor dat deze wel strak om je baby heen ligt.

Populaire baby slaapkleding

4. Schone frisse lucht

Een schone lucht en een goede luchtvochtigheid in de baby of kinderkamer ondersteunt het slapen. Je kunt bijvoorbeeld een diffuser neerzetten (kijk even goed welke van goed kwaliteit is) of een luchtbevochtiger. En lucht sowieso de kamer iedere dag door even de ramen open te zetten.

5. Zacht nachtlampje

Een nachtlampje is natuurlijk erg handig en ook wel een must in de babykamer. De nachtelijke verschoningen of voedingen zorgen er uiteraard voor dat je wat licht nodig hebt. Ik raad aan om te kiezen voor een lampje met zacht rood of oranje licht. Een himalaya zoutlamp is mijn persoonlijke voorkeur. Deze geeft het juiste licht af, de juiste kleur (deze kleur stimuleert namelijk niet), hij ziet er mooi uit en zorgt ook nog eens voor een zuivering van de lucht. Een grijze zoutlamp is zeer geschikt om de hele nacht te laten branden. Het licht van een grijze zoutlamp is zacht en magisch. Een rode zoutlamp geeft een fijn licht tijdens bijvoorbeeld het verschonen maar zal te fel zijn in de nacht om de hele nacht te laten branden. Lees de blog van Baby Natura over de Zoutlampen voor meer informatie over de werking van deze lampen.

Populaire zoutlampen

6. Verduistering

Een donkere kamer is een must voor jouw kindje. Juist in de zomer is het soms lastig om het kamertje donker te maken. Maar het is zo belangrijk om lekker te kunnen slapen. Lichtinval kan er namelijk voor zorgen dat je kindje wakker wordt, helemaal in de vroege ochtend.

Maar ook bij het naar bed gaan, zou ik zeker kiezen voor verduistering. Kies bijvoorbeeld verduisterende gordijnen, of nog mooier screens/rolluiken. Je heb ook plak plastic dat je op de ramen kunt plakken en welke de kamer kan verduisteren.

7. White noise

Omgevingsgeluiden kunnen ervoor zorgen dat je kindje wakker wordt. Vooral in de vroege ochtend. Bijvoorbeeld als de vogels beginnen te fluiten, de eerste mensen naar hun werk gaan of misschien papa wel een vroege dienst heeft en naar het werk moet. Maar ook een broertje of een zusje die geluid maakt bij het naar bed gaan. White noise kan er voor zorgen dat je kindje dieper slaapt en het maskeert omgevingsgeluiden. De keuze is reuze op dit gebied maar ik zou kiezen voor en apparaat dat zonder wifi werkt (ivm de straling) en die constant aan kan blijven.

Met deze tips kom je een heel eind voor wat betreft het creëren van een fijne slaapomgeving voor jouw baby of kindje. Natuurlijk kan het zijn dat het slapen nog niet helemaal lekker gaat of dat je echt slaapproblemen bij je kindje ervaart. Heb je tips nodig of vragen, neem dan vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek en dan kijk ik samen met jou of ik jullie kan helpen.

Bekijk mijn aanbod hier: https://studiouil.nl/pakketten/

Lieve groet, Marieke

Eigenaar van Studio Uil Kinder slaapcoach

Doe mee met de Baby Natura Adventsactie!Adventsactie!
© 2007 - 2022Baby Natura- Alle rechten voorbehouden